Lyckas med sociala medier!

Sociala medier är i dagsläget ett väldigt brett område som kan innefatta flera olika medieplattformar. För att nämna några har vi , instagram, tiktok, linkedin, youtube men det finns såklart många fler. Att sociala medier har etablerats så väl ger möjligheten till att vem som helst kan synas och få sin röst hörd. Men att lyckas med sociala medier kan i dagsläget vara ganska svårt med sina miljarder användare.

Hur många använder sociala medier? I en artikel från svenskarna och internet kan vi se statistik på hur många som faktiskt använder sig av sociala medier i Sverige, 84% av Sveriges internetanvändare använder sociala medier dagligen. Med detta sagt kan man tänka sig att det är väldigt svårt för just ditt inlägg att synas, men det finns saker man kan göra för att kunna nå igenom bruset. Och vad ska man tänka på för att faktiskt kunna synas på en plattform med flera miljoner användare dagligen, bara i Sverige. I denna artikel kommer du att få värdefulla insikter  i hur du lyckas med sociala medier.

Hur gör man för att komma igenom bruset?

Allt börjar egentligen med att våga. Att våga lägga ut ett inlägg på Linkedin eller att våga posta en tiktok. Så fort man bara vågar lägga ut innehåll är det en bra början, men man behöver också göra det till en rutin. Gör dig själv en tjänst och avsätt i alla fall 2 timmar i veckan för att bara skapa innehåll och idéer till dina sociala kanaler. Det är oftast det som gör att inlägget inte blir av, man har inte tid. Men så fort man avsätter tid blir det av. Algoritmerna i de flesta sociala kanalerna vill att man postar ofta, detta är på grund av att de såklart vill att man ska spendera tid på plattformarna, och det belönas med att inlägget kan visas för fler personer.

Konkreta tips att tänka på för att lyckas med sociala medier

Det finns såklart vissa saker att tänka på när man lägger ut innehåll på sociala medier, speciellt om tanken med din plattform är att nå ut till så många som möjligt. Eller om du har ett företag, nå ut till rätt målgrupp. Så vad ska man tänka på egentligen?

  • När är din målgrupp aktiv på plattformen du vill använda? Du måste ta hänsyn till din målgrupp i alla lägen, posta inte ett inlägg bara för att du har tid just då. Det kan fungera i vissa lägen men en tumregel är att posta när din målgrupp är aktiv. Är det på morgonen? på kvällen? lunchtid? Testa dig fram och se vad som funkar för dig.
  • Kunskap om senaste trenderna och utvecklingen inom sociala medier. Det är viktigt att hålla koll på trender för att kunna veta vad användarna vill se och vad som engagerar. Du behöver skapa innehåll för din målgrupp, det spelar ingen roll vad du gillar egentligen. Det är din målgrupp som styr över vad du ska posta för att de ska engagera sig i ditt innehåll.
  • Skapa inte endast säljande inlägg! Att bara posta säljande inlägg på dina sociala kanaler kommer varken att sälja, vara engagerande eller ge dig tillväxt. Du måste skapa innehåll som ger värde åt din målgrupp. Dela med dig av kunskap, tips, skapa relation till dina följare! Det måste finnas en anledning till att man ska följa dig.

Sammanfattningsvis

Detta är några få punkter som är bra att tänka på och reflektera kring för att nå igenom bruset och lyckas med dina sociala medier. Men som jag skrev i början av artikeln, att våga börja är en väldigt bra start!

Är du ytterligare intresserad av hur man lyckas med sociala medier? I mina böcker digital passion och digital succé finns massor med nyttig information och ytterligare nycklar för hur du lyckas på dina medieplattformar.  Jag håller även föreläsning om sociala medier där ni som företag kan få en skräddarsydd föreläsning som passar just er.

Här kommer ni till mina böcker

Här kommer ni till mina föreläsningar

frida-boisen-bocker-lyckas-med-sociala-medier